Järnbrist, artros, histaminkänslig, bihåleproblem ...?

Uncategorized Feb 09, 2021

Nu har jag snöat in på nässlor …..

Ja det stämmer…… massor av snö vräker ner utomhus och här sitter jag inne efter att ha skottat flera dagar i rad.

Har just gjort min nässel-infussion som räcker i några dagar. Jag nämnde det när jag häromdagen i den stora Facebookgruppen visade vad jag åt och drack under dagen.

Nu vill jag skriva om nässlans fantastiska egenskaper! Om du inte redan har upptäckt denna läckerhet, gör det nu! Detta är en av våra vanligaste svenska örter och alltför få känner till dess läkande egenskaper.

Brännässlor växer vilt idag, i diken, vid gårdar och även i rabatter. Kan lätt förväxlas med Vitplister som inte har några brännhår men som också är ätbar. Det finns även en sort som heter Etternässla som också är ätbar men som kommer mycket senare på sommaren. Om det är olika näringsvärde mellan dessa olika sorter har jag inte lyckats fördjupa mig i.

Plocka så mycket du kan när det är säsong, ju mindre de är desto högre näringsvärde. Typ 10-15 cm höga är perfekt.
Jag brukar torka mina utspridda på tidningar eller ett lakan. När de väl är torra lägg dom i en plastpåse och mosa sönder dom lite lätt så tar dom mindre plats.
Alternativt att du förväller dom hastigt och packar dom i fryspåsar och in i frysen.

Så vad är det då med denna växt som är så fantastiskt?

Den innehåller mycket c-vitamin, särskilt tidigt på våren, även järn, kalcium, fosfor, kisel, mangan och svavel. Ni hör … mineraler i massor. För att dessa mineraler ska kunna tas upp av kroppen behöver nässlorna ligga i vatten ett antal timmar. Se mitt recept längre ner. Alternativt kan man också ta nässeltinktur, alltså droppar av nässlor som ligger i en alkohollösning. Dessa två är de mest effektiva metoderna. Givetvis kan man köpa nässelpulver och ha i sin smoothie men upptaget av järn blir inte lika effektivt.

Nässlor sägs dessutom vara en effektiv histaminblockerare och även en antiinflammatorisk växt. Om man har en reaktion på allergiframkallande ämnen minskar alltså nässlorna  kroppens produktion av histaminer. Så det man sett är att den är användbar vid t ex hösnuva och klåda.

Om man har problem med övre luftvägarna, t ex bronkit, bihåleinflammation, astma, kan man använda nässeltinktur. Även vid urinvägsinfektioner och njursten har nässlor en gynnsam påverkan.

Sist men inte minst, vid artros som är en otroligt vanlig sjukdom idag, finns vetenskapliga belägg för att nässlorna kan minska smärtan och behovet av smärtstillande medicin.

Så här bereder du nässelinfussion:

Ta 0,5 dl torkade nässlor och häll över 5 dl kokt vatten.
Låt stå och dra minst 4 timmar eller över natten.
Sila bort nässlorna. Du kan använda dom i smoothies eller vego-biffar om du vill.
Ställ infussionen kallt i kylen i t ex en glasflaska.
Drick gärna 2-3 koppar per dag men öka gärna upp successivt, d v s 1 kopp per dag i några dagar och sen ökar du på. Jag droppar alltid extra citron i för att öka på järnupptaget. Du kan också ta c-vitaminpulver som du rört ut i vatten och hälla i.
Tänk på att dricka mer vatten då denna infussion stärker njurarna så de behöver mer vätska än vanligt. Det smakar lite som kallt grönt te. Det håller ca 3-4 dagar i kylen.

Jag har just beställt hem torkade nässlor och vill erbjuda det till mina följare:

ERBJUDANDE!
100 gram, ca 1 liter nässlor kostar 115 kr inklusive frakt.

Du kan mejla mig på [email protected] om du vill beställa.

Hoppas du blev inspirerad!

Med värme

Maria

Close

Vill du få

Nyheter - Inbjudningar -
Tips och råd

från Maria Mickelsbacka?

Fyll i namn och epost nedan.