BALLONGMAGE?

Uncategorized Dec 06, 2021

Här kommer inlägg nr 2 gällande tarmhälsa.

BALLONGMAGE?

Många som vänder sig till mig har just en kraftig känsla av att vara svullen i magen. Det kan t ex yttra sig som att magen är uppblåst och spänd samt att det ofta också hänger ihop med viss förstoppning.

För många går det snabbt att åtgärda genom att utesluta mjölmat, mejeri, lök, kål, nötter frön mm.
 Man får genast lindring av symptomen och livskvaliteten förbättras avsevärt.
För andra är det en besvärligare process att ta sig igenom via utredningar kring SIBO, intoleranstester mm.

När det gäller ballongmage så är det med största sannolikhet tunntarmen som jobbar på och försöker smälta mat som den egentligen inte vill ha. Särskilt om man redan har problem med återkommande förstoppning är det en signal på att det samlas en hel del skräp i tarmen som den har svårt att ta hand om på rätt sätt. Många har gått med detta länge vilket betyder att tarmen under lång tid inte fått möjlighet att varken läka eller återhämta sig.

Fibrer är ju något som är väldigt gynnsamt för de goda tarmbakterierna i tjocktarmen. Fast i det här fallet kan det vara exakt motsatsen; d v s för mycket fibrer kan också skapa rejäl irritation på tarmslemhinnan. Då pumpar tarmen akut in mer vatten för att minska irritationen. Detta sätter fart på magen vanligtvis men det är ju en akutinsats för att inte slemhinnan ska gå sönder. En frisk tarm beter sig inte på det sättet och det är ingen långsiktig lösning.

Fibrer finns ju i både löslig form och olöslig. De lösliga finns i t ex bär, frukt, grönsaker, baljväxter och frön. Dessa stabiliserar blodsockret och har just funktionen att med vattnet ökar volymen och magsäcken töms långsammare.
De olösliga hittar du t ex i bladgrönt och glutenfria fullkornsprodukter. Dessa städar framförallt bort gifter och slaggprodukter i tarmen. Ungefär som tvättsvampar. Men har man en nedsatt tarmfunktion så kan det vara så att tarmen inte klarar av dessa.
Det kan alltså vara bra att prova att först utesluta de olösliga för att se om det sker en förbättring om man har just dessa besvär.

Och ja det finns massor av huskurer man kan ta till för att tillfälligt lindra och minska symptomen. Däremot kommer inte läkningen igång. Tarmen behöver vänjas sakta vid ett högre fiberintag och fibrerna behöver ju tjocktarmen för att kunna föröka de goda tarmbakterierna. Så det kan kännas som en omöjlig situation MEN det finns bra naturliga råvaror som stärker produktionen av goda bakterier.
Det är framför allt två produkter som är väldigt gynnsamma då de är naturligt fermenterade och naturligtvis opastöriserade också. Nu är det dags att på bred front dela med mig av just dessa!

MISO eller som jag kallar det också UMAMI-BULJONG
Detta är en traditionell japansk råvara som man ätit i ett antal hundra år. Varje dag, flera gånger per dag dricker man sin miso-soppa med lite alger i. Jag skulle säga att miso-traditionen till viss del liknar vår gamla tradition av att salta in mat som man gjorde förr när man inte hade kyl och frys. Jag har gjort ett separat blogginlägg om miso och hur själva tillverkningen går till. Läs gärna det för att få en större förståelse för produkten.
Kom ihåg att den måste vara opastöriserad och naturligt fermenterad!

De allra flesta sorter görs på sojabönor och något sädesslag (korn eller råg) men även råris eller t o m andra bönor eller ärtor.
Min lycka var ju gjord när jag fick kontakt med en man som gjort egen miso för hand i snart 40 år! Här hittade jag miso som är såväl glutenfri som sojafri. Så den mison har jag nu provat i några månader och är helt såld kan man säga. Mild, rund umami-smak när den är som bäst.

Så hur använder jag då denna bäst; antingen rör du ut en dryg tesked, eller efter smak, i en kopp med fingerljummet vatten. Då dricker du buljongen naturell och de gynnsamma bakterierna har inte heller förstörts genom upphettning. Givetvis kan du också använda den som ren smaksättare i soppor och grytor. Jättegott!
Det tredje sättet är att göra dressing, dipp eller pålägg. Den passar bra ihop med ljus flytande tahini, citron, umeboshi, vitlök, ingefära, gräslök, koriander. Hitta din egen goda kombination!

UMEBOSHI
Ännu en råvara som väldigt få känner till här hos oss. Också från Japan, naturligt fermenterade opastöriserade plommon som stått länge i stora trätunnor innan dom är klara.
Man kan köpa hela plommon med kärnor kvar, de är mer medicinska. Dessa är perfekta om man t ex ätit fel, för mycket, frossat i julmat eller liknande. Ta då ett plommon innan du går och lägger dig. Den återställer den sura obalansen som uppstått via fel mat. 

När jag reste i Sydamerika när jag var 23 år hade jag med mig 30 st plommon i min ryggsäck. Tog ett varje dag och var faktiskt inte sjuk en enda dag. Mötte massor av backpackers som hade stora problem med diaréer mm.

Sen kan du också köpa mosade plommon, som en puré, och denna använder jag när jag gör dressing, dipp eller pålägg, precis som mison.

Medans mison är mer saltig och har en rund buljongsmak är umeboshin mer sur. Det drar ihop sig i munnen riktigt. Superbra tillskott av bakterier.

Och du avstå inte bara för att du inte tycker om surt. Det är precis då du behöver det som mest!

Båda dessa produkter innehåller koji som är en naturlig svampbakterie som kallas "mirakelsvampen" då den är så gynnsam just för magen.

BYGG UPP TARMEN LÅNGSAMT
Så med hjälp av dessa kan du bygga upp din tarm långsamt. Givetvis kompletterar du med naturligt fermenterade opastöriserade grönsaker, t ex surkål men många tål inte ens dessa fibrer.
 Starta då i små mängder, ca 1 tsk per dag, och öka på så småningom.
 Det ger tarmen chans att både vänja sig sakta vid dessa godheter och samtidigt läka.

KOMPLETTERA MED BRUNALGER
Förstås! Det finns studier om hur de ökar på den avgörande bakterien Akkermansia i tjocktarmen. Det finns ett separat blogginlägg om detta också. Då har du tre väldigt gynnsamma produkter för din tarmflora.

SLUTORD
Som slutord vill jag påminna om att läkning av tarmen tar tid. Symptomlindring kan komma ganska snabbt vid en kostomläggning tillsammans med specialinsatser. Däremot tar själva läkningen tid. Det är också därför som man får bakslag om man t ex väljer att äta vanlig mat över kanske julen. Symptomen är borta men tarmen har inte återhämtat sig ännu. När den gjort det längre fram kommer även du kunna göra avsteg utan att bli ”sjuk” igen.

Med bästa önskan om läkning för allas magar!

Maria Mickelsbacka

Close

Vill du få

Nyheter - Inbjudningar -
Tips och råd

från Maria Mickelsbacka?

Fyll i namn och epost nedan.